Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Здравословен живот

4-те най-добри суперхрани

Като суперхрани се определят храни, коитo се считат за здравословни и имат високо съдържание или концентрация на определени хранителни вещества, като витамини, минерали или антиоксиданти. Важно условие за суперхраните е да бъдат лесно усвоими от човешкия оранизъм, снабдявайки го с енергия без излишно да го натоварват.
Въпреки, че суперхрана не е научно определение и използването на подобно наименование буди и критика, някои от представителите на суперхраните заслужено могат да присъстват в менюто ни. Днес ще ви представя един малко по-различен списък, който цели да обедини храните и техните свойства, вместо да търси фаворити.

Берита

1


От всички суперхрани беритата са може би най-признатата със здравословните си ползи група храна. От добре познатите боровинки до екзотичните акай бери – всички те представляват бомба от антиоксиданти, витамин С, флавоноиди и фибри и са от плодовете, препоръчани при почти всички форми на хранене – нисковъглехидратно, високопротеиново, средиземноморската диета, веган или вегетарианско хранене.
Беритата се открояват с много ползи за здравето – силно антиоксидантните им съставки се борят с оксидативния стрес, който е в основата на процесите на стареене на клетката. Високото съдържание на флавоноиди, които им придават синьо-лилавия цвят благоприятстват регулирането на кръвното налягане и кръвната захар.
Някои от най-разпространените берита: боровинка, малина, капина, арония, френско грозде, касис, ягоди, червена боровинка, черница, годжи бери, акай бери.

Зеленолистни

2


Богатите на хлорофил зелени листа на растенията са високо алкални и помагат за пречистването на кръвта, балансират pH на тялото и повишават имунните и когнитивните ни функции. Освен богатото си съдържание на минерали и витамини, суровите зелени листа съдържат ензими и спадат към храните с най-високо съдържание на фибри. Интересен факт е, че колкото по-тъмно зелени са листата, толкова по-високо е съдържанието на хранителни вещества и хлорофил – често изхвърляните външни листа на салатата имат повече минерали и витамини от крехките листенца в средата.
Някои от най-разпространените зеленолистни
: всички видове зелена салата, маруля, листата на червено цвекло, спанак, лапад, киселец, тученица, коприва, манголд, рукола, кейл.

Кръстоцветни

3


Освен със своите минерали, витамини и фибри, кръстоцветните са известни и със съдържанието си на сулфорофан, който има противотумурни свойства. Сулфорофанът е сярно съединение, което нормализира структурата на увредената ДНК и има потенциал да се бори с раковите клетки. Най-високи са нивата на сулфорофан при суровите зеленчуци.
Някои от най-разпространените кръстоцветни: зеле, броколи, карфиол, брюкселско зеле, аспержи, репички, рукола, ряпа, хрян, кресон, синап.

Ядки

4


Суровите ядки са най-чистата форма на мазнини, която може да приемаме. Особено багати са на ненаситени мастни киселин, които се особено важни за здравето на сърдечно-съдовата ни система. Мононенаситените мастни киселини, които са в особено голямо количство в ядките, спомогнат за понижаването на "лошия" LDL холестерол и също така да поддържат нивата на "добрия" HDL холестерол високи.
Ядките съдържат голямо количество винамин Е, който предпазва клетките от стареене, витамини от групата В и фолиева киселина, както и калции, желязо, селен, цинк и мед. Всички ядки съдържат и инхибитори, които ги предпазват от бактерии и други вредители в почвата, докато дойде време за покълването им. Когато ги накисваме във вода, отстраняваме тези полезни за ядките и вредни за нашата храносмилателна система вещества.

За суперхраните от друга перспектива
Докато всяка година на пазара се появява нова суперхрана, която превъзхожда предишната, ние трябва да останем обективни и да търсим не шампиона, а баланса. Проблемите в храненето в днешно време са твърде многото рафинирани храни на фона на намаляващата консумация на плодове и зеленчуци, твърде многото захар и все по-малко фибри, бързото хранене в стрес и липсата на домашно приготвена храна. За жалост решението не се намира в една храна, колкото и здравословна да е тя - днес е боровинка и кейл, утре чиа семена и киноа. Трябва да мислим по-мащабно – за това с какво и как се храним всеки ден, всяка седмица и как да възстановим баланса, ако сме го загубили. Сляпата вяра в невероятните свойства на която и да е храна води до редица рискове и изкривява представата ни за балансирано хранене и храната като цяло.

Весела Петрова
Експерт по Здравословно Хранене
Весела Петрова е възпитаник на Виенския институт за холистично здраве "Vitalakademie", член на Европейската асоциация по клинична нутрициология (ESPEN) и член на Сдружението на нутриционистите в България. Освен със здравословно хранене, Весела използва методите на йога, звукова терапия и медитация.

Подобни статии