Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Активен живот

Ползите от неорганизираното физическо движение

Заседналият начин на живот е проблем от световен мащаб и единственият начин да се спасим от него е всекидневното движение. Знаеш ли, че съществува и понятието „неорганизирано физическо движение“, което може да ни помогне да поддържаме желаното тегло? Това е метод, който ни кара да изразходваме достатъчно енергия, без да правим тренировки или да практикуваме определен спорт.

Ето кои дейности и по какъв начин допринасят за дневния енергиен разход на тялото ни:

  • Базалният метаболизъм – 60% от дневните енергийни нужди
  • Термогенезата, индуцирана от храни – 10%
  • Физическата активност – 15-30%

Физическата активност, която изгаря калории, като ни помага да поддържаме теглото и физическияси тонус, е два вида:

  1. Организирани физически упражнения или спорт (бягане, колоездене, плуване, аеробика, фитнес и др.)
  2. Неорганизирано физическо движение, което практикуваме в ежедневните си дейности (ходене пеша, миене на съдове, качване на стълби, жестикулиране, неволно потропване с крак и др.)

Интензивността на физическото натоварване, което всеки от нас има в ежедневието си, може да създаде разлика между хората с нормално и наднормено тегло. Между двама души с еднакви характеристики като пол, възраст, височина и тегло, разликата на енергийния разход, който извършват в нормалните си всекидневни дейности, може да варира и до 2000kсаl. Освен генетиката, това може да бъде една от причините, поради които едно лице напълнява повече от друго, дори и двете да консумират еднакъв брой калории и да спортуват.

Забелязал ли си, че по-подвижните хора, които жестикулират повече и се движат по-активно, са по-слаби и запазват нормално телесно тегло за по-дълго време, без да се ограничават в храненето?
За разлика от тренировките (организираната физическа дейност), обичайните физически движения, които практикуваме през деня, не изискват много време и могат лесно да бъдат включени във всекидневието ни.

Как можем да повишим енергийния разход с помощта на неорганизирани физически движения?

Първата стъпка е да се отървем от навиците, които ни предразполагат към заседнал начин на живот – шофиране до работа и обратно, седене на бюрото твърде дълго време без паузи и движение и седене на дивана пред телевизора.
Втората стъпка е да повишим интензивността на съзнателните физически движения през целия ден или да наблегнем на домакински дейности, които не изискват голямо физическо натоварване.

Ето как да повишиш енергийния разход по време на обичайните си дейности:
  • Върви пеша до работа, използвай градския транспорт
  • Когато говориш по телефона, ставай и се разхождай наоколо
  • Ходи в продължение на 5 минути на всеки час
  • Изкачвай стълби веднъж на ден
  • Занимавай се активно с домашните задължения: миене на съдове, готвене, почистване и др.
  • Разхождай се всеки ден
  • Стягай и отпускай мускулите си по няколко пъти на ден
  • Сменяй позицията си често, когато ти се налага да седиш на едно място
  • Подреждай гардероба си често

Тези неорганизирани физически движения могат да ти помогнат да изгориш между 100kcal и 200kcal. Освен тях, може да изгориш допълнително калории и ако движиш краката си, докато пиеш кафе, например. Дори можеш, след като станеш от стола, да направиш няколко клека. Първоначално може да ти се струва странно, но скоро ще се превърнат в полезен навик, който ще ти помогне да поддържаш добро тегло, без да се ограничаваш в храненето.

Извършването на тези всекидневни дейности е важно, особено за тези, чиято работа ги предразполага към заседнал начин на живот. Хората, чиято работа изисква физическа дейност (в салон за красота, магазин, активна работа във фабрика и др.) имат значителен енергиен разход. За тях е важен добрият хранителен баланс, за да поддържат теглото си.

Физическата активност, незавиасимо дали е организирана или неволна, е важна за ежедневния енергиен разход и поддържането на теглото. Има и много научни доказателства, които показват, че физическат дейност от всякакъв тип допринася за намаляване на риска от хронични заболявания, свързани с метаболизма.

 



 

Подобни статии