Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

Зърнени закуски - какво трябва да знаем за тях

Както знаем, за да имаме хубав и ползотворен ден, закуската е много важна. Природата за щастие ни е дарила с богато изобилие от различни видове зърнени храни - жито, ечемик, овес, ръж, царевица, ориз и просо, които са идеална съствка на храната, с която започваме деня си.

Нека обаче се запознаем с двата най-популярни вида зърнени храни - жито и овес, две култури, които на пръв поглед много си приличат, но и се различават.

Основната разлика между тях се състои в това, че съдържат различен тип растителни фибри. Разтворимите фибри на овеса и неразтворимите фибри на житото допринасят положително и по различен начин за правилното функциониране на храносмилателната система и на организма ни като цяло.

Що се отнася до хранителната им стойност, житото съдържа по-големи количества Желязо, Калций, Цинк и растителни влакнини в сравнение с овеса (източник USDA).

Добре е да знаем, че определени търговски продукти с овес или жито, съдържат и различни съставки като мед, захар, мазнини, шоколад, ядки, сушени плодове и други. Това означава, че въпреки че имат висока хранителна стойност, те притежават и повече калории и мазнини. Някои продукти се характеризират с висока хранителна стойност, а други с по-ниска, което прави изделието по-подходящо за балансирано хранене.

С оглед на казаното по-горе трябва да внимаваме какво консумираме. Картинка на продукт, на която са изобразени зърнени храни като овес или жито, сама по себе си не означава нищо. Знаем ли всъщност какъв процент овес или жито се съдържа в тази храна? Знаем ли дали зърнените култури в продукта са пълнозърнести? Знаем ли какво е съдържанието на фибри в 100 гр от този продукт? Знаем ли дали в него има големи количества мазнини, захар или калории?

Следователно, за да разполагаме с повече информация относно хранителната стойност на продукта, който искаме да консумираме, е добре да прочетем целия му етикет. Само така бихме могли да сравним храните, които се предлагат на пазара, и да направим правилен избор.

Не трябва да забравяме да обръщаме внимание на енергийната стойност, захарите и мазнините на продукта, както и на витамините и минералите, които съдържа. Така изборът ни ще е напълно завършен и абсолютно съзнателен.

 

Подобни статии