Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Балансирано хранене

Мисия „ИМУНИТЕТ“: Активен живот и полезни съставки

Застудяването, променливото време, намаляването на слънчевите лъчи, надостига на движение са част от факторите, които влияят на имунитета през есенния сезон. С наближаващата зима е добре да подготвим тялото си и да укрепим имунната система, която да устои на настинки и вируси. Кои са природните съставки, които имат благотворно влияние върху организма ни? Как да подсилим тялото с активни занимания през есента? Прочетете в следващите редове.

есен

Сезонни плодове и зеленчуци

Макар и да не предлага широката (лятна) палитра от свежи плодове и зеленчуци, есента има своите представители със заслужено място в менюто. Специалистите съветват да употребяваме сезонните растителни продукти, защото именно те притежават най-добри качества и носят своя принос към заздравяването на имунната система. През есенните месеци си заслужава да обърнем внимание на няколко основни продукта: ряпа, червено цвекло, моркови, тиква, грозде, ябълки, круши, дюли, карфиол, патладжани. Представяме Ви топ 5 на плодовете и зеленчуците, които имат вълшебни свойства.

  • Морковите известни са с големите количества каротин (провитамин А), който е силен антиоксидант и предпазва от различни инфекциозни заболявания, подобрява зрението и възстановява кожата, ноктите и косата.

 

  • Червеното цвекло съдържа голямо количество витамини - C, P, B1, B2, В3, B6, U (противоязвен фактор), както и минерали – калий, фосфор, сяра, калций, магнезий и желязо.

 

  • Зелето богато е на витамини - B1, B2, B3, B6, С, К, U. Витамин U подпомага възстановяването на лигавицата на стомаха и благоприятства различни възпаления и язви, свързани със стомашно-чревния тракт. Зелето е богато също на фолиева киселина, каротиноиди, никотинова киселина, аминокиселини и минерални вещества - калий, калций, фосфор, магнезий, желязо, манган.

 

  • Целината има богато съдържание на важни минерали - калий, калций, магнезий, цинк, желязо и фосфор, витамини - B, C, Е, К, В3, провитамин А, както и флавоноиди (с изразен антиоксидантен ефект). Целината е полезна за хора с проблеми с нервната система, алергии и анемия.

 

  • Тиквата има високо съдържание на витамин C, B1, B2, В3 и провитамин А, минерални вещества - калий, магнезий, фосфор, желязо, мед, цинк и други. Тиквата регулира и подпомага нормалната обмяна на веществата, благоприятства функциите на бъбреците и може да подобри различни сърдечно-съдови заболявания, особено свързани с отоци.

 

плодове и зеленчуци

  Билките – пазителите на имунитета   

Чаша чай може да подобри настроението и превантиво да се погрижи за нашето здраве и тонус.  Вълшебните свойства на билките са останали от древни времена, а у нас те могат да бъдат срещнати с богато разнообразие сред природата. Сред челните места се нарежда шипката - това растение предлага истински прилив на енергия със своето съдържание на Витамин C.  Знаете ли, че в 100 г. плодове се съдържа около 30 пъти повече Витамин С в сравнение със същото количество изстискани лимони и около 300 пъти повече от ябълките? Добавяме дренка и глог, които имат успокояващо действие и често могат да нормализират темперетаурата при настинка. Популярната мащерка от своя страна съдържа няколко вида антиоксиданти: флавоноиди, терпинен, бета каротин, които прочистват тялото от свободните радикали и ни помагат да се предпазим от вредите, които те могат да му нанесат.

Добавяме и един пътешественик от далечни места – зеленият чай. Редовната му консумация има антоксидантно действие, а също така е сред най-популярните имуностимуланти.

 

Подправки – аромат за тонус

Започваме с едно растиение, която срещаме под формата на чай или подправка в кухнята – джинджифилът. Освен с благотворното си влияние на имунната система, той е познат като антисептик с мощни противовъзпалителни свойства. Яркооранжевият корен на куркумата също може да бъде намерен под формата на подправка или екстракт - той намалява хроничното възпаление в тялото, проявява мощни антиоксидантни свойства, подсилва имунитета и противодейства на стареенето.

Допълваме и една подправка, която свързваме с някои от най-вкусните десерти и хубаво капучино – канелата! Нека я добавим смело към своето меню, защото освен с приятен аромат, тя е известна със свойството си да поддържа имунитета и да регулира кръвната захар.

 

Повече време навън

С настъпването на есента и влошаването на времето все повече ограничаваме своя престой навън – искаме да останем вкъщи, далече от дъжд,сняг и ниски темпретури. Дали все пак не пропускаме нещо? Чистият въздух и разходките са един от най-добрите начини да укрепим имунната си система за настъпващата зима. Въпреки че времето не ни предразполага с топли летни вечери, струва си да опознаем чара на есента и по този начин да набавим това, от което тялото ни се нужае. Направете хубава разходка през уикенда като се облече добре – вятърът и дъждът са почерк на този сезон, но когато сме сухи, това също може да бъде освежаващо.

А знаете ли за кого се превръща в истинско приключение? За децата! Най-малките винаги са готови да скочат в калната локва, да тичат и да се забавляват. Проучванията показват, че децата, които прекарват повече време навън, се адаптират по-лесно към климатичните промени и изграждат силен имунитет. Есента и зимата също са време за игра, макар и с подходящи дрехи и обувки. Не забравяйте да прекарвате време сред природата – това ще подобри имунитета и настроението Ви! 

време навън

Спорт

Готови ли сте да обуете маратонките? Или предпочитате топлото одеало? Това е обичайната дилема през есенния сезон, когато ни се иска да забавим всичко, а в най-добрия случай да поспим до пролетта! Всичко това често води до заседяване и консумиране на тежка храна, често следвано от лошо настроение. Доказано е, че най-добрият антидод срещу зимна депресия е активното движение. Спортът повишава производството на ендорфин и допамин, познати като „хормони на щастието“, а също така се грижи за укрепването на тялото – отвътре и отвън. Освен че се чувстваме по силни, имаме пълна готовност да отпратим досадната настинка!

 

Автор: Радослава Миленова

Подобни статии