Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

Как да свалите килограмите след бременността

След раждането предстои един от най-щастливите моменти в живота ви. Грижата към детето, разбира се, е приоритет, но това не означава да загубите хубавата си фигура. Бременността е добавила към тялото ви определени килограми и сега е моментът да върнете първоначалното си тегло.
 

Как ще свалите килограмите след бременността? Ето и няколко съвета:
 

Ако кърмите
 

Периодът на кърменето, т.е. около първите 6 месеца до 1 година, не е подходящ за строги хранителни режими, които вероятно няма да покриват нуждите на майката кърмачка от хранителни вещества. Например, един режим с ниско съдържание на селен, йод и витамини В комплекс, може да повлияе лошо на образуването на майчиното мляко. Въпреки това, понеже човешкият организъм е перфектно създадена машина, той е в състояние да предаде повечето хранителни вещества на новороденото, независимо от качеството на хранене на майката.

Самото кърмене помага на майката да свали излишните килограми. Но точно как:

За да се произведат 100 ml мляко, майката изразходва около 85 калории. През първите 6 месеца средното дневно производство на майчино мляко е около 750 ml. Следователно, разбира се, майката-кърмачка изразходва около 600 калории дневно за производството на кърма, т.е. около 4200 калории седмично или 16 800 калории месечно. Това с няколко думи се изразява в загубата на 2,5 килограма месечно, единствено и само с кърменето, без да се променя нищо в храненето на майката. Следователно след 6 месеца загубата на тегло ще бъде около 10-15 килограма, т.е. толкова килограми, колкото сте качили по време на бременността. Не е ли просто?

Какво се случва обаче с жените, които не кърмят? Или какво се случва в много честите случаи, в които една жена по време на бременността качи повече килограми от нормалното?

До това се стига, тъй като често бременните вярват на мита, че „Сега съм бременна и трябва да ям за двама, следователно да ям двойно повече“. Това е много голяма грешка. Енергийните нужди на бременната се увеличават с около 300 калории на ден след първото тримесечие от бременността. Тези 300 калории могат да се изразят в една чаша мляко, 1 плод и 1 филия хляб повече и нямат връзка с преяждането и булимията, от която се разболяват някои бременни. Но каквото е станало, станало е. Важното е, че се е родило едно здраво бебче. Излишните килограми могат да се свалят и да имате отново тялото, което сте имали преди бременността.

Какво ще трябва да направите?

Тук се изисква малко търпение. Ще трябва да знаете, че излишното тегло не се е натрупало в тялото ви за един ден, нито за седмица, а за цели 9 месеца. Не очаквайте, следователно, да го свалите за няколко дни. Не се измъчвайте с хранителни режими, които обещават лесна и бърза загуба на тегло. Единственото, което ще загубите, е времето си и добрата си психика. Трябва да имате предвид, че правилното темпо за загуба на тегло е 2 килограма на месец, т.е. половин килограм седмично. Това ще постигнете лесно с едно балансирано хранене (не диета), която ще съдържа всички необходими хранителни съставки за вашето тяло и едновременно ще ви дава необходимите калории.
 

Ако следвате тези съвети ще възвърнете постепенно и здравословно теглото си:
 

  • Започнете да закусвате. Проучвания показват, че тези, които консумират храна сутрин, имат по-ниско тегло и избягват хапването през деня.
  • Не пропускайте обяда. Забравете, че ако ядете малко, ще загубите повече тегло. Това не важи. За да отслабнем, трябва да ядем по малко и начесто храни, които които ще държат нивата на глюкозата в кръвта ни стабилни, а метаболизма ни постоянно активен. Не се паникьосвайте и не се крийте зад оправданието, че нямате време. Дори една чаша мляко следобед или едно зърнено блокче, или един плод се смятат за добър обяд.
  • Не се лишавайте от нищо. Забравете режимите, които изключват определени храни. Истината е, че ако си забраним нещо, след това ще го консумираме в по-големи количества. Насладете се дори на любимото си сладко, но съзнателно и винаги с мярка.
  • Комбинирайте основните си ястия винаги със зеленчукова салата. Зеленчуците пораждат чувство на ситост и едновременно са източник на витамини.
  • Когато ядете навън, предпочитайте нетлъстото месо, риба и пиле. Комбинирайте го със зеленчуци и избягвайте мазните рецепти.
  • Яжте винаги, доколкото сте гладни. Никога не стигайте до момента, в който да кажете: „Ох, преядох“.
  • Хранете се бавно, когато започвате яденето си и направете една малка почивка в първите 15 минути от яденето. Ще видите с изненада, че сте се нахранили, без да сте яли много.
  • Пресметнете правилно количеството, което ще сготвите. Не е нужно да изяждате това, което остава, само за да не го изхвърлите. Реално го хвърляте в стомаха си и това ви вреди.
  • Хидратирайте постоянно организма си, за да поддържате активен метаболизма си. Пийте редовно вода, дори и да не сте жадни. Също така супите съдържат достатъчно количество вода и могат да ви хидратират. Наблягайте на топлите напитки без много калории. Водата е най-добро средство за хидратация.
  • По време на бременност нуждите на тялото от Калций са увеличени. Запасите от Калций сега се нуждаят от допълване. Консумирайте ежедневно поне 3 порции млечни продукти, но залагайте на нискомаслени, за да не трупате калории. Не забравяйте, че Калцият не се съдържа в мазнините, следователно едно нискомаслено мляко има същото съдържание на Калций като пълномасленото.
  • Заместете обработените зърнени храни с пълнозърнести. Например: черният хляб има същите калории като белия, но много по-висока хранителна стойност на витамини и минерали. Също така пълнозърнестите продукти имат по-високо съдържание на фибри и ви дават чувство на ситост за по-дълго време, като по този начин избягвате междинните похапвания.
  • Включете движението и физическата активност в ежедневието си. Освен това, че упражненията помагат на доброто здраве, те ни карат да консумираме енергия и така да премахваме излишните телесни мазнини.


Така че се насладете без страх на новия период от живота си. Направете малки промени в храненето си, движете се малко повече и наблюдавайте как килограмите се топят, без даже да го усещате.

Подобни статии