Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

Как да създадеш полезни навици на детето

Да научиш детето си да се храни балансирано е инвестиция в неговото по-добро бъдеще. И понеже децата са най-скъпото ни нещо в този свят, усилията си заслужават. Ето седемте предизвикателства, които трябва да поемеш, за да помогнеш на детето си да придобие полезни навици от малко.

Открий седемте тайни на културата на хранене за деца:

Предизвикателство 1: Внимавай с порциите
Има твърдения, че като цяло децата ядат повече, отколкото имат нужда. За да контролираш тази ситуация, сервирай храната в малки чинии и в неголямо количество. Ако децата изядат всичко и все още са гладни, можеш да им сипеш допълнително.

Предизвикателство 2: Апетит
Родителите имат навика да изискват от децата да изяждат всичко в чинията си. Не насилвай малките да приключват, когато се чувстват преяли, а ги научи да се вслушват в сигналите за ситост на стомаха си. Остави ги да ядат бавно, без да бързат, без телевизия. По този начин те ще разберат сами кога яденето им е достатъчно.

Предизвикателство 3: Разнообразие
Менюто на детето е еднообразно, тъй като то харесва малко храни. Ако искаш да го научиш да опита нови храни, не се отказвай при първия, втория или третия отказ. Необходими са 7-8 опита, преди детето да хареса новата храна.

Предизвикателство 4: Плодове и зеленчуци
Хубаво е детето да свикне с богато и разнообразно меню. Включи поне един плод и/или зеленчук на ден в менюто му. Увеличавай значително количеството на плодове и зеленчуци, докато не достигне до препоръчителните пет плода и зеленчука на ден.

Предизвикателство 5: Хранете се семейно
Доказано е, че този навик помага на детето ти да поддържа нормално тегло. Когато се храним заедно, се създава приятна атмосфера, която помага на децата да хапват без напрежение. От друга страна е известно, че децата следват примера на родителите си. Те ще повторят това, което правят и мама и татко, и ако си добър пример, ще видиш, че и децата ти ще се научат да се хранят с удоволствие. 

Ето няколко съвета за семейна вечеря:
• Определи точен час за вечеря, препоръчителният час е 20.00. Това е идеално време, особено за деца в ученическа възраст, тъй като организмът трябва да смели храната преди лягане;
• Приготви "по-детски" храни. Включвай от време на време нови рецепти, за да свикне детето с различните вкусове. Не се отказвай, когато първия път не му хареса;
• Сложи салата в центъра на масата. Децата ще бъдат любопитни и ще опитат от нея, защото не е задължително ядене;
• Повери на детето си отговорности: да нареди масата, да донесе водата или десерта;
• Готви заедно с детето си поне веднъж на седмица. Остави го да участва, научи го на нещо за храната;
• По време на хранене спри телевизора и позволи на детето си да сподели преживяванията си и да слуша останалите;

Предизвикателство 6: Физическа активност
Насърчавай детето ежедневно да се движи поне по 60 минути.

Предизвикателство 7: Водата е важна
Водата е от огромна важност за децата, като помага за функционирането на мозъка, който през този период е в процес на развитие. Не можеш постоянно да бъдеш около него, затова е добре да го научиш да пие вода, дори и когато не е жадно:
• Обясни му, че когато е жадно, тялото му вече е дехидратирано;
• Научи го да пие по една чаша вода сутрин;
• Остави бутилки с вода на достъпни за детето ти места: на масата в трапезарията, в неговата стая или в раницата;
• Убеди го да пие осем чаши вода на ден. Свържи всяка чаша вода с ключов момент за него: закуска, почивка, първо междинно хранене в училище, излизане от училище, обяд, започване на домашните, второ междинно хранене и вечеря;
• Вземи бутилка с вода със себе си, която да му дадеш, когато е жадно;
• Пий вода с него: ще иска да ти подражава;

Закуската е много важна, тъй като осигурява енергия и необходимите хранителни вещества, за да започнеш деня си;

Храненето на детето е добър индикатор за енергийните му нужди, а ако готвиш по-умело и цветно на децата, желанието за нови храни само ще се увеличава.

А ти как учиш детето си на полезни навици?

Подобни статии