Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

Какво трябва да знаете за непоносимостта към лактоза

Известно е, че консумацията на мляко и млечни продукти играе определяща роля в живота на човека от хилядолетия насам. Благодарение на своите специални качества, комплексен и балансиран състав, млечните продукти са определяни като ценна и разнообразна храна и като основни хранителни продукти.

Знаеш ли, че почти 90% от млякото е вода? Поради тази причина то допринася за хидратацията на нашето тяло. Ето кои са другите му положителни качества:

  • Млечните протеини съдържат основни аминокиселини, които са от съществено значение за функционирането на човешкия организъм.
  • Млечната захар (лактозата) спомага за абсорбирането на повече минерали, сред които Калций и Магнезий.
  • Млякото е богат източник на различни минерали, най-важните от които са Калций, Магнезий и Флуор. Млякото съдържа и много витамини, най-вече тези от групата В и мастноразтворимите витамини А, D, E и K.
     

Какво се случва обаче, ако консумацията на млякото предизвиква оплаквания и какво представлява непоносимостта към лактозата?

Млечната захар (лактоза) е въглехидрат, състоящ се от простите захари глюкоза и галактоза. Смилането на лактозата се осъществява в тънките черва. Там ензимът лактаза я разгражда на прости захари, които след това се абсорбират от организма.

Непоносимостта към лактозата не е чувствителност, а нарушение в храносмилането на млечната захар. Ако тялото ти страда от недостиг на млечен ензим или функцията му е нарушена, то тогава млечната захар отива неразградена в чревния тракт и накрая чревните бактерии, които образуват нормалната чревна флора в дебелото черво, я разграждат в късоверижни мастни киселини и газове.

Симптомите, които подсказват за непоносимост към лактозата, са подуване, болезнени спазми в корема, зловонни газове, диария, кожни проблеми или запек. Но тези симптоми са често срещани и невинаги са сигурен знак, че страдате от непоносимост към лактозата.

Какъв трябва да бъде балансираният хранителен режим при непоносимост към лактозата?

Можем да дадем на тялото си достатъчно Калций и с разнообразен хранителен режим, който включва продукти без лактоза. Съществуват и млечни такива с минимално съдържание на лактоза.

В зависимост от степента на непоносимост към млечната захар, можем да консумираме различно количество ферментирали млечни продукти със съдържание на лактоза. Необходимо е да приемате изделия с 20-40% по-малко лактоза, отколкото се съдържа в млякото. Един от тях е изварата.

Продуктовата гама от продукти без лактоза е широка, а разнообразното им консумиране може да ти осигури необходимия дневен прием на Калций.

Може да консумираш също полутвърди и твърди сирена, тъй като съдържанието на лактоза в тях е много по-малко. Всъщност, дългозреещите сирена почти не съдържат лактоза.

В зърнените култури също се съдържа малко количество млечна захар.

Ценни напътствия при пазаруване:

Съдържанието на млечна захар (лактоза)  в хранителните продукти без лактоза не надвишава стойностите от 0,1 g/100 g, а стойностите в продуктите с намалено съдържание на лактоза са 0,2 g/100g.

 

Не забравяй за се конкултираш със специалист преди да направиш промени по хранителния си режим.

Прочети Какво трябва да знаем за непоносимостта към лактоза Част 2

Подобни статии