Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

На режим съм, но не свалям килограми. Защо?

Често се питаме каква е причината да не можем да сваляме килограми, въпреки че сме на режим и се храним правилно. Дали обаче това е така?

Човешкият организъм не е просто една машина, която можем да настройваме и тя да функционира винаги по един и същи начин. Тялото ни е една сложна система от много машини, които работят в хармония. Ако някоя "част" не функционира добре, тогава цялата система има проблем.

Но нека подредим нещата, за да видим къде бъркаш ти и какви са причините да не можеш да отслабнеш:

Следваш строги режими с дневен прием на не повече от 1000 калории 

За да отслабнеш е нужно търпение. Тегло не се губи за един ден, както и не се трупа за ден. Всички ние трябва да разберем, че "не може да свалим за един месец теглото, което сме натрупали в продължение на десет години". Запомни, че строгите режими те карат да губиш течности и търпение. В началото виждаш как отслабваш, а след това настъпва абсолютен вакуум. Така се разочароваш и се отказваш. Един режим с под 1000 калории на ден не може реално да покрие нуждите на организма от хранителни вещества, в резултат на което резултатите не са добри. Опитай се да следваш една по-балансирана програма: потърси помощта на диетолог, за да ти разясни начините.

"Свали пет килограма за една седмица."  Вярваш ли го? Загазил си!

Много хора казват "Започнах да свалям по повече от един килограм на ден, а сега съм в застой". Спомни си, че това, което искаш да свалиш, са мазнините, а не мускулите и телесните течности. Винаги имай предвид, че идеалната загуба на тегло е половин килограм седмично. Всичко над това са течности и мускулна маса. Кантарът не бива да те заблуждава. Не ставай жертва на тези, които обещават бърза загуба на тегло.


Ядеш много продукти с надпис light (лек/лека)

Внимавай, тук можете да попаднеш в капан! Ако един продукт е с надпис light (лек, с по-ниско съдържание на мазнини) не означава, че няма калории. Често пъти ставаме жертви на илюзията, че понеже е light, можем да хапваме дадена храна на воля. Това е грешка. Например, едно парче кашкавал тип light има толкова калории, колкото има същото парче сирене, което не е light. Не яж неконтролируемо. Дори продуктите light трябва да се консумират с мярка.  

Консумираш много сол и захар  

Прекалената консумация на сол може да доведе до задържане на течности в организма, което пък те кара да се чувстваш подут. Особено в съчетание с препарати, съдържащи кортизон, солта може да бъде голям враг на фигурата ти. Ограничи я максимално! От друга страна, захарта, като въглехидрат, събира течности в тялото. Консумирай я с мярка!  

Може би просто теглото ти е вече физиологично?  

Често някой иска да свали килограми, въпреки че теглото му е физиологична особеност. Тогава организмът се противопоставя, понеже се чувства застрашен. Поставяй си реалистични цели и не се изхвърляй! По-добре започни упражнения, за да се „стегне“ тялото, а не строг хранителен режим, с който може да навредиш на организма.  

Ядеш по веднъж на ден, но за сметка на това обилно

Това е грешка. Така метаболизмът не може да функционира правилно и не избягваш хиперфагията. Логично е. Ако си много гладен, ядеж много. Опитай се да се храниш три пъти основно с едно - две междинни хапвания.  

В процес на лечение си  

Стероидите, антидепресантите и някои други лекарства причиняват задържане на течности, но могат и да увеличат апетита. Опитай се да контролираш храненето си по време на фармацевтичното лечение.

Имаш някакъв хормонален дисбаланс

Хормоналният дисбаланс може да бъде причина за задържане на килограми. Хипотиреоидизмът и менопаузата са характерни примери. Но не ги ползвай като оправдание. Много хора казват: „Имам проблеми с щитовидната жлеза и затова не мога да отслабвам“. Това е грешно. Който има проблеми с щитовидната жлеза, я контролира и взима определени хормони, за да работи тя в хармония с всички системи на тялото. Не познавам човек, който да знае за проблемите си и да не прави нищо. Следователно, отново внимавай с храненето.

Правиш интензивни упражнения  

Понякога е възможно "напредналите", т.е. тези, които са преминали на етапа на физическите упражнения, да наблюдават задържане на течности в мускулите. Така изглежда, че теглото е в едни и същи стойности. Това се вижда от т.нар. „схващане“. Това е натрупване на вода и млечна киселина в мускулите. Имай малко търпение! Намали интензитета на упражненията и теглото ще започне отново да намалява поетапно.  

Преуморяваш се или имаш прекомерен стрес  

Организмът има нужда от почивка. Липсата на сън и силното притеснение не помагат за загубата на тегло. Когато е притеснен, организмът секретира хормони, които допринасят за трупането на мазнини в клетките. Физическата активност е най-доброто успокоително.  

Омаловажаваш калориите, които консумираш

Много хора казват: "Не ям нищо, а дебелея". Надявам се да не попадаш в тази категория. Дай си сметка какво реално ядеш през целия ден. Запиши всяко свое движение. Ще се изненадаш, когато осъзнаеш колко неща си похапваш през деня, без дори да си даваш сметка. Също така трябва да разбереш, че всичко има калории, освен водата! Знаеш ли, че една супена лъжица олио има 150 калории? Спомни си го следващия път, когато салатата ти плува в зехтин.

Надценяваш калориите, които гориш  

Мислиш, че понеже си започнал да се упражняваш или да ходиш, може да ядеш повече. Грешка. Нека видим един пример: с един час ходене ще „изгорим“ около 180 калории. Ако изядеш две малки бисквитки, ще си върнеш обратно изгорените калории. Не е ли жалко? Следователно, когато се упражняваш, внимавай едновременно и с какво се храниш! Упражненията и правилното хранене вървят ръка за ръка.

И така - това са най-честите митове и грешки, които човек прави, когато иска да отслабне. Спадаш ли към някоя от горните категории? Много вероятно. От теб зависи да видиш какво правиш и да го коригираш. От нас, успех!

 

Подобни статии