Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

Ползите от брашното в балансираното хранене

Брашното е една от противоречивите теми в сферата на здравословното хранене. Увеличеното съдържание на глутен в житните култури и високият гликемичен индекс на белия хляб малко по малко превръщат тестените изделия в „забранени“ продукти, които нямат място в здравословното ни меню. Преди всеки да направи своя избор, искам да започна с това, че не всички брашна са еднакви и да, брашното може да бъде част от балансираната ни диета, стига да знаем как да изберем качествен продукт и да дозираме правилно.

Пълнозърнесто брашно – здравословният избор

Когато говорим за ползите от брашното, имам предвид разбира се пълнозърнестото.
В природата всички зърна са съставени от три части – зародиш (от който буквално започва живота), месесто тяло (най-голямата част от зърното, съдържа нишесте и глутен) и люспа (която защитава зърното от външните условия). Смилането на всичките три компонента допринася за хранителната стойност и качества на дадено брашно. При бялото брашно зародишът и обвивката се отстраняват, като се смила само месестото тяло. Тъй като зародишът е богат на мазнини, брашната които го съдържат бързо се развалят и имат по-кратък срок на годност от бялото.
Когато брашното е от цели зърна и е качествено смляно (каменна мелница) и правилно съхранявано, то може да има редица ползи за здравето ни:

  • Източник на минерали, витамини и полиненаситени мазнини
    Пълнозърнестите брашна осигуряват голяма доза и разнообразие от минерали и витамини – В витамини, калций, магнезий, цинк, желязо, мед, манган, съдържащи се предимно в зародиша. Той е източник още на мастно разтворимия витамин Е (един от най-силните антиоксиданти), както и полиненаситени мазнини. Люспата е богата на В витамини, фитохимикали и фибри. Именно фитохимикалите будят голям интерес в научните среди в последните години поради фармакологичните им свойства и превантивно действие срещу редица болестни състояния.
  • Високо съдържание на фибри
    Външната твърда обвивка на зърното се премахва при производството на бяло брашно, но именно тя е от голямо значение за нашето здраве, тъй като осигурява фибри (несмилаеми частици). От една страна, те помагат за по-бавното усвояване на нишестето от месестото тяло на зърното до глюкоза и до по-бавно покачване на нивата на кръвната захар. От друга страна, фибрите помагат за доброто функциониране на червата, като подпомагат перисталтиката и осигуряват чувство за ситост. Опасността от преяждане с пълнозърнест продукт е много по-малка, отколкото с изделие от бяло брашно, което не съдържа фибри.
  • Брашното от цели зърна регулира кръвното налягане, кръвната захар и холестерола
    Ето защо не е изненадващо, че консумирането на храни от пълнозърнесто брашно може да има благоприятно въздействие върху кръвното налягане, нивата на кръвната захар и холестерола.

 

Моето послание към читателите
Всеки ден ние имаме възможност да направим своя избор какво да сложим на масата си. Аз вярвам, че целта на храната е да ни снабдява с необходимите за тялото ни вещества, за да може то да функционира оптимално, но и да ни доставя наслада и удоволствие. Здравето върви ръка за ръка с отношението към храната и начина по който се приготвя и консумира. Висококачественото брашно като суровина и изкуството на приготвянето и консумация с наслада са част от балансирания начин на хранене.

Съображения
Някои хора имат алергии или хранителна непоносимост към зърнени продукти и трябва да избягват консумацията им под всякаква форма. Обсъдете с вашия лекар ако имате съмнение.

Автор
Весела Петрова
Експерт по Здравословно Хранене
Весела Петрова е възпитаник на Виенския институт за холистично здраве "Vitalakademie", член на Европейската асоциация по клинична нутрициология (ESPEN) и член на Сдружението на нутриционистите в България. Освен със здравословно хранене, Весела използва методите на йога, звукова терапия и медитация.

С подкрепата на:
София Мел

Подобни статии