Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

Съвети за разработване на безглутенов хранителен режим

Какво е хубаво да имаш предвид, за да се храниш балансирано при безглутенов хранителен режим?

При целиакия се внимава в хранителния режим да не се включва глутен, но също така трябва да се спазват и принципите на балансираното хранене. При хранителния режим без глутен е важно да се обърне специално внимание на фибрите.

Как може да бъде богат на фибри хранителният режим без глутен?

  • Консумирай подходящо количество плодове или зеленчуци - 600-800 g дневно
  • Използвай безглутенови, кафеви брашнени смеси
  • Избирай безглутенов хляб със семена, набухнал кафяв ориз, маслодайни семена
  • Можеш да обогатиш храните с люспи от семената на бял живовляк.

Това, което със сигурност не можеш да ядеш, са пшеница, ечемик, ръж, лимец. 

Трудност при осъществяването на режима е, че голяма част от традиционните хранителни продукти или се приготвят със суровини, съдържащи глутен или могат да се замърсят с глутен в процеса на производството и съхранението с глутен. За да подсигуриш липсата на глутен в режима си е нужно непрекъснато да се  информираш кои са подходящите продукти продуктите.

Обърни внимание

Месните, растителните, плодовите,подкиселените млечни продукти, млечните десерти, мазнините, полуготовите и готови продукти, сладкарските продукти, алкохолните напитки може да съдържат глутен. Затова подходи с внимание при покупката им.

Отбелязването на наличието на глутен е задължително върху опаковките на хранителните продукти, както и в менютата на заведенията за хранене. Това може да помогне, ако не си сигурен/а. Обозначението „без глутен“ може да се използва, когато съдържанието на глутен в храните, продавани на крайния потребител, е не повече от 20 Mg(kg). Въпросът за съдържанието на глутен се отнася не само до хранителните продукти, защото хранителните добавки и лекарствата също могат да съдържат глутен.

Как можете да заместиш пшеницата?

При хранителен режим без глутен заместването на пшеницата е най-трудната задача, тъй като тя е почти незаменима в българската кухня.

За заместване на пшеницата са подходящи следните продукти: ориз, картофи, царевица, соя, сорго, просо, елда, киноа, амарант, боб, сусамово семе, жълт грах, маниока, агар-агар, арарут, брашно от рожкови семена, брашно от лупина, тапиока.

В много от хранителните магазини могат да се купят различни безглутенови продукти, които са абсолютно необходими за осъществяването на режима, като например безглутенов прах за хляб, брашна, хлябове и сухи теста.

Какво можеш да ползваш?

Много от ежедневно използваните от нас суровини са естествено безглутенови, като например:

  • сурови плодове и зеленчуци 
  • мляко
  • чисти меса
  • масло
  • растителни масла
  • маслодайни семена
  • по-рано изброените зърнени храни
  • царевица, бобови растения

Съветът на Нестле
При хранителния режим без глутен не трябва да се отказвате от безглутенови варианти за вкусни закуски със зърнени люспи!

Подобни статии