Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Съвети за балансирано хранене

Трябва ли да вечеряме?

На всички ни е известна старата и мъдра фраза: „Закуската изяж сам, обядът раздели с приятел, вечерята дай на врага си.“ Въпросите около храненето вечер вълнуват и тревожат всеки един от нас. Ако вечеряме ежедневно, това вреди ли на организма ни? Колко часа преди сън е най-удачно да вечеряме? Какво трябва да бъде количеството вечеря? Редно ли е изобщо да се храним в късните часове на деня? 

Оказва се, че отговорът се крие в самите въпроси. Специалистите по храненето са единодушни, че нищо не пречи да ядем вечер, стига да внимаваме за количеството и качеството на храната! Следвай съветите по-долу, без да е необходимо да се лишаваш от нищо.

  1. Погрижи се да не сядаш на масата за вечеря много гладен. Така ще консумираш много големи количества храна, съответно и калориите, които ще приемеш, ще са повече от необходимото. Най-доброто, което можеш да направиш, е да си ял нещо 2-3 часа преди вечерята. Един пресен или два-три сушени плода, а защо не едно мюсли барче например, са перфектен избор, за да си набавиш нужната енергия и да се предпазиш от вечерното преяждане.  
  2. Започни деня с една добра закуска. Проучвания са доказали, че хората, които закусват, са по-малко склонни към преяждане в другите часове на деня, в това число и вечерта.
  3. Ако по време на деня си ял много, тогава вечерта избери нещо леко. Салата с пресни зеленчуци, плодова салата или кисело мляко с мед и плодове са чудесна идея. 
  4. Пий достатъчно вода по време на деня. По този начин хидратираш организма си, създаваш чувство на ситост и едва ли би се поддал лесно на изкушението да си непрекъснато с някое и друго кулинарно изкушение.
  5. Избягвай мазнините и трудно смилаемите храни вечер. Мазните храни като сосове, сирена, подправки или сметана, както и пърженото, са трудно смилаеми, което ги прави особено вредни за консумация вечер. Заложи на малко количество нетлъсто месо, пиле или риба с малко ориз или картофено пюре, или варени зеленчуци.
  6. Ползвай, ако е възможно, малка чиния вместо голяма. Така количествата, които консумираш, ще се по-малки. 
  7. Храни се бавно и спокойно. Спри да ядеш, когато още си гладен. Само след 10 минути ще се почувстваш сит и доволен. Това се случва, тъй като е нужно известно време на мозъка да получи сигнал от стомаха, че е сит.
  8. Избягвай сладкото след вечеря. В противен случай ще натовариш организма си с излишни калории. Вечер общата активност на организма е намалена, което означава, че всички тези излишни калории, които ще поемеш, няма да се усвоят пълноценно и ще се трансформират в мазнини в тялото ти. Ако все пак ти се похапва нещо сладко след вечеря, може да се спреш на няколко лъжички обезмаслено кисело мляко с плодове и мед.  
  9. Ако някоя вечер не си успел да устоиш на изкушенията и си преял, с това светът не е свършил. На следващия ден консумирай повече пресни зеленчуци и плодове и ходи малко повече от обичайното. Никой не качва килограми, ако е ял повече в рамките на един-два дни.

 

 

Подобни статии